Weerbaar op de Werkvloer

Lastige mensen, we hebben er allemaal weleens mee te maken. Een verwarde cliënt op de gang, een intimiderende chef bij je bureau, een boze klant aan de balie… Soms vertonen ze grensoverschrijdend gedrag, dat kan uitmonden in verbale of fysieke agressie. Hoe reageer je?

Lees de volledige omschrijving

Je grenzen opzoeken en duiden

Een andere manier van reageren

Weerbare mensen weten waar de grens ligt. Ze zijn in staat hun eigen grens duidelijk aan te geven en die van anderen te respecteren. Ze kunnen weerstand bieden aan bedreigingen en bezitten vaardigheden om zichzelf en anderen te verdedigen. Adequaat handelen in spannende situaties vraagt regelmatige oefening. Het is belangrijk je weerbaarheid te blijven trainen, zodat lichaam en geest de reflexen onthouden en je in real life kunt teruggrijpen op de herinnering. De training Weerbaar op de Werkvloer is bedoeld voor mensen die in hun werk te maken (kunnen) krijgen met fysiek en/of emotioneel bedreigende situaties. Bijvoorbeeld aan een balie, in het contact met klanten en binnen zorgorganisaties. De inhoud van de training stemmen we zorgvuldig af op de soorten van bedreigingen in de specifieke werkomgeving van de cursisten.

Wat leer je tijdens onze weerbaarheidstraining?

  • Leer jezelf kennen en hou controle over spannende situaties.
  • Vroegtijdig signalen herkennen van verschillende soorten agressie.
  • Hoe je jouw primaire reacties op agressie constructief kunt inzetten en uitbouwen.
  • Je leert je bewust te worden van je eigen handelen, communicatie, lichaamstaal en het herkennen en aangeven van je eigen grenzen
  • Je leert je bewust te worden van de communicatie van de ander, de grenzen van de ander te herkennen en te respecteren en de-escalerend of verdedigend te reageren op fysieke en verbale bedreiging

Praktisch handelen vanuit de theorie.

Praktische benadering van ziektebeelden

Ziektebeelden herkennen bij verwarde mensen én ze correct benaderen is een uitdaging. Vooral omdat er ontzettend veel ziektebeelden zijn, waarmee hulpverleners zoals politie, beveiligers, handhavers en ambulancepersoneel werken.

Theoretische kennis is belangrijk, maar op het moment suprême handelen is nog veel belangrijker. Daarom steken we al onze weerbaarheidstrainingen in op de praktijk. Ieder ziektebeeld oefenen we in rollen en doen we praktijkervaring op in een veilige omgeving.

De training richten we in door met de mensen zelf te praten: wat is de hulpvraag en waar ligt de behoefte? Op basis daarvan maken we een training op maat, waarbij we inzetten op praktische ervaringen van onze trainers en de medewerkers van de organisatie.

We behandelen de volgende elementen:

  • Theorie over ziektebeelden en gesprekstechnieken;
  • Een rollenspel om te leren hoe je handelt in bepaalde situaties;
  • Het benaderen van verwarde mensen;
  • Het gesprek aangaan met verwarde mensen;
  • En deëscalerend werken.

Voor als jij het meeste uit de zorg wil halen.

Meer informatie?

Regelmatig organiseren we open trainingen, voor medewerkers die hun opleidingsbudget goed willen besteden:

Neem voor de data in 2023 s.v.p. contact met ons op via onderstaand formulier!

Dit levert het op:

  • Communicatieve vaardigheden om conflicten in de kiem te smoren.
  • Technieken om situaties te de-escaleren.
  • Aandacht aan voorzorgsmaatregelen, veiligheid en protocollen, zelfverdediging, groepsdynamiek en samenwerken in noodsituaties.
  • Na afloop ben je in staat om verbale en fysieke bedreigingen met kracht tegemoet te treden en onveilige situaties te voorkomen.
  • De 2 daagse training is geaccrediteerd door de kwaliteitsregisters V&VN en Verpleegkundig Specialisten Register met 10 punten en ADAP Ergothearapeuten en Oefentherapeuten met 10,5 punten.

Wil je meer informatie over een incompany Weerbaar op de werkvloer training of de eerstvolgende open inschrijf trainingen? Vul het formulier in en we nemen binnen drie werkdagen contact met je op.

Aanmelden